Ta kontakt på +47 92081587
site logo
  • F O R S I D E
  • H V A
  • H V E M
  • A R T I K L E R
    • ARBEIDSLIV
    • EGNE NYHETER
    • FORBRUKERSPØRSMÅL
    • HENDELSESNYHETER
    • INTERVJUER
    • KREATIV  SKRIVING
    • KREATIVE TESTER
    • TEKNOLOGI
    • UTDANNING
  • F O T O
    • PRESSEBILDER
    • REISEFOTO
  • BLOGG
Homepage > Blogg > Artikler > Kreativ skriving > Meglernes snobbespråk
17. februar 2003  |  By dagyngve In Artikler, Kreativ skriving

Meglernes snobbespråk

trapper1

(Kreativ skriving) Representantivt townhouse med have, walk-in closet, dobbelt master bedroom og praktikantdel «bag Slottet» til salgs. Eiendomsmeglertriksene er av og til komiske.

Og de er svært enkle å gjennomskue. For eiendomsmeglerne tilpasser virkemidlene til målgruppen. Særlig tydelig er det når de pusher kakseboliger i Oslo vest.

Boligannonsene de siste par ukene viser at meglerne forsøker å appellere til snobbene blant oss. Eller de prøver å aktivisere snobbemuskelen i oss.

Snobbemuskelen

Torbjørn Ek, som har spesialisert seg på å selge luksusboliger i nettopp Oslo vest, annonserer for tida en toppleilighet – ikke bak slottet – men «bag slottet».

Er vi tilbake i dansketida? Skal kåken selges til sørlendinger? Har Ek snublet i konsonantene?

Samme advokat Ek selger en villa på Vinderen i Oslo. Som andre standsmessige boliger har villaen hage. Men slike vulgære ord kan man ikke ta i sin munn. «Haven» er meget bedre.

Riksmål

Ek selger dessuten en leilighet på fornemme Gimle. Den har «balkong mot bakhaven». Men Ek er ikke den eneste.

Eiendomsmegler1 annonserer en tomannsbolig med «stor haveparsell». Den ligger ikke på Romsås eller Stovner, men i mer kondisjonerte «Ullevål Haveby».

Krogsveen kan ikke være dårligere. En av selskapets lysegrønne annonser gjelder en enebolig på Billingstad med «stenbelagt» uteplass. Fint skal det være.

Norge er et lite land i utkanten av Europa. Kanskje derfor høres det så mye heftigere ut med noen velplasserte engelske gloser her og der.

Engelsk

Aktiv Eiendomsmegling tilbyr en leilighet på «beste Frogner» i Oslo. Den har både «walk-in closet» og «master bedroom». En modernisering av språket slik at det blir mer «i tiden»? Eller et snev av gamle penger og overklassefakter?

Eiendomsmeglere later ellers til å tilbringe mye tid i «hallen», der «downlights» gjør dem solariumbrune mens de feier Winchester-parketten før «weekenden» setter inn i «townhouset».

Andre land klinger også godt i meglerørene, gjerne sammen med annen oppsnobbet språkføring.

Ut i verden

Ovn eller peis må man ha. Det må enten være en «engelsk peis» eller en «svenskeovn». Eller hva med en «stor, sjarmerende rundbrenner i stuen»?

Mange bruker også det noe penere «ildsted». Eiendomsmegler1 har for salg en 3-roms selveier på Majorstua med «tre ildsteder». Men hvor er Hiawatha og Den ensomme rytter?

Og hvordan har det seg at ildstedene er å finne i designerleiligheter? Annenhver urban leilighet later til å være «designet» i disse dager.

Design

Advokat Einar Edin selger en «design leilighet med utsøkt materialbruk» i Homansbyen i Oslo. Eiendomsmegler1 tar den helt ut. I Vika i Oslo selger de nemlig en «herskapelig, ekstravagant og glamorøs leilighet» hvor interiøret er «designet av interiørarkitekt». Alarm! Ring Toppen Bech.

Hva innebærer designmerkelappen? Har det bodd designere i leiligheten? Var det en gang designere på besøk der? Het designeren Hiawatha?

Meglernes mål er selvsagt høyere priser. Lengst går likevel utbyggerne av boligprosjektet Waldemars hage, som kaller det hele «en orgie i glass, lys og utsikt».

Plussord

Ikke alle velter seg like bramfritt i superlativer, men positive ord – såkalte plussord – florerer i boligannonsene.

Ethvert lite krypinn er «sjarmerende» og «bør oppleves». Uansett standard er boligen «tiltalende» og gjerne også «smakfull».

Kaksekåkene beskrives en tanke annerledes. De er nemlig alltid så «klassiske» og «herskapelige» at snobbemusklene vibrerer sterkt. Enda mer interessant er bruken av ordet «representativ». Hvem representerer man? Hva skal representeres? Hva er klokka? Og hvorfor så «tilbaketrukket» og «diskret»?

Av Dag Yngve Dahle

Denne artikkelen ble skrevet for DinSide.no i 2003.

Bolig

Article by dagyngve

Previous StoryRekke, Galdhøpiggen
Next StoryBabbel med moteord

Related Articles:

  • livingroom1
    Megler tvinger kunder til å ta opp forbrukslån
  • eiendom1
    TEST: Eiendomsmeglere

SØK

KATEGORIER

  • Blogg (48)
    • Artikler (31)
      • Arbeidsliv (7)
      • Egne nyheter (11)
      • Forbrukerspørsmål (6)
      • Hendelsesnyheter (4)
      • Intervjuer (3)
      • Kreativ skriving (3)
      • Kreative tester (6)
      • Teknologi (1)
      • Utdanning (6)
    • Foto (12)
      • Blinkskudd (7)
      • Pressebilder (5)
      • Reise (5)
    • Oppdrag (3)

SISTE INNLEGG

  • Aktuelt: Om hodejegere i Ukeavisen Ledelse 17. november 2017
  • Månedlig: Artikkelserie i Teknisk Ukeblad 15. mars 2017
  • Spesialitet: Journalistikk om arbeidslivets skyggesider 28. juni 2016
  • Kommunikasjon: Merket av god design 27. juni 2016
  • Bok: «Moderne munnkurv» lansert 15. januar 2016

ARKIV

STIKKORD

Arbeidsliv Bolig Design Forskning Kommunikasjon Nytte PR Reise Teknologi Utdanning Verden

Om byrået

Pressebyrået Reograf drives av Dag Yngve Dahle, som har 20 års erfaring som journalist i norsk presse – deriblant fra Aftenposten og Teknisk Ukeblad. Byrået leverer journalistikk, kommunikasjonsfaglig rådgivning, PR og foto av høy kvalitet til ulike oppdragsgivere.

Siste innlegg

  • Aktuelt: Om hodejegere i Ukeavisen Ledelse
  • Månedlig: Artikkelserie i Teknisk Ukeblad
  • Spesialitet: Journalistikk om arbeidslivets skyggesider
  • Kommunikasjon: Merket av god design
  • Bok: «Moderne munnkurv» lansert
  • – Herregud, hvor er vi på vei?

Stikkord

Arbeidsliv Bolig Design Forskning Kommunikasjon Nytte PR Reise Teknologi Utdanning Verden

Arkiv

Innlegg

januar 2021
M T O T F L S
« nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Alt innhold er beskyttet etter åndsverkloven. Dag Yngve Dahle / Pressebyrået Reograf © 2020. All rights reserved.
nb_NONorwegian
nb_NONorwegian