Ta kontakt på +47 92081587
site logo
  • F O R S I D E
  • H V A
  • H V E M
  • A R T I K L E R
    • ARBEIDSLIV
    • EGNE NYHETER
    • FORBRUKERSPØRSMÅL
    • HENDELSESNYHETER
    • INTERVJUER
    • KREATIV  SKRIVING
    • KREATIVE TESTER
    • TEKNOLOGI
    • UTDANNING
  • F O T O
    • PRESSEBILDER
    • REISEFOTO
  • BLOGG
Homepage > Blogg > Artikler > Egne nyheter > Megler tvinger kunder til å ta opp forbrukslån
18. januar 2013  |  By dagyngve In Artikler, Egne nyheter, Forbrukerspørsmål

Megler tvinger kunder til å ta opp forbrukslån

livingroom1

(Nyhet) Boligselger Maiken Ree måtte ta opp et kostbart lån for å betale honoraret til Privatmegleren.

Ree solgte leiligheten sin i Oslo tidligere i vinter. Hun fikk bakoversveis da megleren fra Privatmegleren plutselig krevde at hun betalte meglerhonoraret innen tre uker.

– Megleren gjorde en god jobb og solgte leiligheten for en god pris. Jeg var fornøyd. Det var først under kontraktsmøtet med kjøperne at meglerens assistent nevnte at de nok måtte ha honoraret ganske raskt, sier Ree til E24.

Uventet

Hun ble svært overrasket, siden vanlig praksis i eiendomsmeglerbransjen er at honoraret trekkes fra oppgjøret når salget er i boks. Da har selgeren fått betalt for boligen og har penger til meglerhonoraret.

Prisen for å engasjere en megler til å selge en middels stor leilighet kan bli ganske høy.

For Maiken Ree var det snakk om nesten 100.000 kroner. Ikke alle har så mye penger tilgjengelig på to ukers varsel.

Lånefinansiert

Løsningen Privatmegleren foreslo var et lån i Nordea Finans, en avdeling i Nordea som tilbyr bil- og båtlån og andre typer kortsiktige lån til høyere rente enn renten på vanlige boliglån.

– Jeg ble presentert for et låneopplegg i Nordea Finans. Jeg kunne låne pengene der for å ha råd til å betale honoraret, sier hun.

Nordea eier 100 prosent av Privatmegleren.

Ree bestemte seg for å tenke seg om. Etter hvert kom hun til at dette var en uvanlig praksis.

– Jeg stusset veldig over dette, siden megleren ikke hadde sagt et ord om dette tidligere i salgsprosessen. Vi gikk blant annet gjennom kontrakten nøye, men dette ble ikke nevnt. En slik praksis var helt ukjent for meg. Jeg har solgt to boliger tidligere, men har ikke vært borti at man er nødt til å ta opp lån for å betale eiendomsmegleren. Heller ikke noen av vennene mine har hørt om noe slikt, sier hun.

Samvittighet

Dette ga hun uttrykk for overfor megleren. Han påpekte at kontrakten inneholdt informasjon om treukersfristen. Ree sjekket dette, og fant informasjonen med liten skrift på baksiden av kontraktsarket.

– Megleren sa at det var dumt at salget skulle ende med uenighet. Det endte med at han sa: «Gjør det du vil, men jeg vil bli lei meg hvis du ikke betaler». Dermed slo samvittigheten min inn, og jeg tok opp lånet på nesten 100.000 kroner. Det ble noen tusen i renter, men prinsippet er nesten viktigere. Så lenge jeg ikke hadde blitt informert om det på en skikkelig måte, synes jeg det betenkelig å kreve betaling innen tre uker, sier hun.

Hun legger til:

– Men hvis de informerer om at de gjør det på denne måten og ikke bryter noen lover og regler, er det på en måte greit. Informasjon er avgjørende her. Men jeg synes uansett dette er en snodig måte å operere på, sier Ree.

Miguel Sørholt var en av tre eiere i Privatmegleren før Nordea kjøpte 100 prosent av meglerkjeden i fjor. Nå er han daglig leder av Privatmegleren Residence på Sjølyst i Oslo.

Bank

Han sier dette om praksisen:

– Dette gjøres nok fordi mange av våre meglere synes det går for lenge før de får inn pengene for jobben de har gjort. De gir på en måte selgerne kreditt, og da blir kreditttiden lang, sier Sørholt til E24.

– De ønsker å få inn pengene før oppgjøret er gjennomført. Det gjør det også enklere å drive butikk, siden man er sikrere på å få inn pengene man har tjent.

Han legger til:

– Jeg synes ikke det er riktig at vi skal være bank i tillegg til eiendomsmeglere. Vi har ikke konsesjon til å drive bankvirksomhet, sier han. Sørholt understreker at praksisen ikke er den samme ved alle Privatmeglerens franschisedrevne kontorer. Selv krever han ikke betalt med en gang.

– Nei, jeg føler at det er greit å vente fordi boligen tross alt er solgt. For meg og min kundegruppe er dette det riktige å gjøre, sier Sørholt, som lever av å selge dyre boliger på Oslos vestkant.

Service

Frode Furuhovde, kjedesjef i Privatmegleren, sier at en annen grunn er endrede regler.

– Meglerne har ikke lenger lov til å ta honoraret av den første summen kundene betaler inn, for eksempel 10 prosent av kjøpesummen, som det har vært vanlig at kjøpere betaler inn raskt etter et kjøp, sier han.

Han understreker at ikke alle kjedens kontorer krever betalt innen tre uker.

– Praksisen varierer. Noen venter til etter at kjøperen har overtatt eiendommen, noen sender faktura og noen tilbyr en finansieringsordning i Nordea Finans, sier han.

– Men et lån med rente på rundt ti prosent innebærer jo en merutgift boligselgere ikke har hatt tidligere?

– Det er riktig. Ingen låner ut penger gratis. Hvis du kjenner til noen som gjør det, vil jeg gjerne vite om det. Jeg ser på lånetilbudet som en service til kundene. Jeg kjenner ikke denne konkrete saken, men det er veldig beklagelig hvis kunden ikke har fått god nok informasjon om dette i løpet av salgsprosessen, sier Furuhovde.

Av Dag Yngve Dahle

Denne artikkelen ble skrevet for E24 i 2013. Den ble sitert i andre nasjonale medier.

Bolig

Article by dagyngve

Previous StoryNå skal færre få toppkarakterer
Next StoryStatoil: Vi foretrekker folk med mastergrad

Related Articles:

  • eiendom1
    TEST: Eiendomsmeglere
  • Foto: Pexels.com
    Krever 15.000 for å avslå søknaden

SØK

KATEGORIER

  • Blogg (48)
    • Artikler (31)
      • Arbeidsliv (7)
      • Egne nyheter (11)
      • Forbrukerspørsmål (6)
      • Hendelsesnyheter (4)
      • Intervjuer (3)
      • Kreativ skriving (3)
      • Kreative tester (6)
      • Teknologi (1)
      • Utdanning (6)
    • Foto (12)
      • Blinkskudd (7)
      • Pressebilder (5)
      • Reise (5)
    • Oppdrag (3)

SISTE INNLEGG

  • Aktuelt: Om hodejegere i Ukeavisen Ledelse 17. november 2017
  • Månedlig: Artikkelserie i Teknisk Ukeblad 15. mars 2017
  • Spesialitet: Journalistikk om arbeidslivets skyggesider 28. juni 2016
  • Kommunikasjon: Merket av god design 27. juni 2016
  • Bok: «Moderne munnkurv» lansert 15. januar 2016

ARKIV

STIKKORD

Arbeidsliv Bolig Design Forskning Kommunikasjon Nytte PR Reise Teknologi Utdanning Verden

Om byrået

Pressebyrået Reograf drives av Dag Yngve Dahle, som har 20 års erfaring som journalist i norsk presse – deriblant fra Aftenposten og Teknisk Ukeblad. Byrået leverer journalistikk, kommunikasjonsfaglig rådgivning, PR og foto av høy kvalitet til ulike oppdragsgivere.

Siste innlegg

  • Aktuelt: Om hodejegere i Ukeavisen Ledelse
  • Månedlig: Artikkelserie i Teknisk Ukeblad
  • Spesialitet: Journalistikk om arbeidslivets skyggesider
  • Kommunikasjon: Merket av god design
  • Bok: «Moderne munnkurv» lansert
  • – Herregud, hvor er vi på vei?

Stikkord

Arbeidsliv Bolig Design Forskning Kommunikasjon Nytte PR Reise Teknologi Utdanning Verden

Arkiv

Innlegg

januar 2021
M T O T F L S
« nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Alt innhold er beskyttet etter åndsverkloven. Dag Yngve Dahle / Pressebyrået Reograf © 2020. All rights reserved.
nb_NONorwegian
nb_NONorwegian